Czynniki mogące powodować wypadki
|
- Drabiny, nieprawidłowo używane krzesła do sięgania z półek - możliwość urazów w wyniku upadku z wysokości.
|
|
- Przenoszenie i podnoszenie ciężarów
|
|
- Schody (schodzenie po schodach nie trzymając się poręczy, jednoczesna rozmowa przez telefon, pośpiech)
|
|
- Śliskie, polerowane i pastowane podłogi, pozostawione otwarte szuflady, luźne przewody telefoniczne - możliwość urazów w wyniku poślizgnięcia, potknięcia i upadku
|
|
- Ostre przyrządy stosowane w biurze (nożyczki, spinacze, zszywki) oraz krawędzie papieru - możliwość urazów w wyniku ukłucia, przecięcia, przekłucia
|
|
- Prąd elektryczny - możliwość porażenia w przypadku wadliwie działającego sprzętu elektrycznego, wykonywania czynności do ktróych niezbędne są odpowiednie kwalifikacje (naprawy gniazdek i przewodów elektrycznych)
|
|
- Uszkodzone elektryczne urządzenia biurowe, palenie tytoniu - możliwość poparzeń i urazów w wyniku pożaru (zagrożenie wzrasta w obecności dużej ilości papieru)
|
|
Czynniki fizyczne
|
- Nadmierny hałas emitowany przez sprzęt biurowy, rozmowy, telefon itp. w pomieszczeniach o złych warunkach akustycznych - możliwość uszkodzenia słuchu
|
|
- Poparzenia, powstałe podczas parzenia i przenoszenia napojów
|
|
- Nieodpowiednie oświetlenie, które może być przyczyną uczucia zmęczenia, pogorszenia wzroku
|
|
Czynniki chemiczne i pyły
|
- Substancje chemiczne charakterystyczne dla środowisk pracy w pomieszczeniach biurowych - możliwość zatrucia
|
|
- Pył papieru, KURZ, środki do czyszczenia, kleje, rozpuszczalniki, dym papierosowy lub zanieczyszczenia powietrza wynikające z wadliwego systemu wentylacji – możliwość chorób układu oddechowego i uczuleń
|
|
- Ozon, tlenki azotu emitowane przez sprzęt biurowy np. kopiarki, drukarki laserowe [patrz: uwaga 1] – możliwość zatrucia
|
|
Czynniki biologiczne
|
- Grzyby i pleśnie występujące na starych dokumentach, możliwość zachorowania na choroby grzybicze
|
|
- Mikroorganizmy chorobotwórcze - możliwość zakażenia chorobami zakaźnymi w wyniku kontaktu z gośćmi i współpracownikami, szczególnie w pomieszczeniach, w których znajduje się dużo osób, a które nie mają dostatecznej wentylacji
|
|
Czynniki ergonomiczne, psychospołeczne i związane z organizacją pracy
|
- Częsty kontakt z klientami, może być przyczyną stresu
|
|
- Możliwość dolegliwości bólowych wynikających z przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, nadmiernego obciążenia wzroku, problemów psychospołecznych związanych z adaptacją do technologii opartych na technice komputerowej
|
|
- Długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej, w tym praca przy komputerze, typowe dla środowiska biurowego - możliwość dolegliwości bólowych wynikających z przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, nadmiernego obciążenia wzroku [patrz: uwaga 1]
|
|